الزامات فنی در استفاده از بلوک های یونولیت سقفی

یونولیت سقفی
پلی استایرن منبسط شده یا یونولیت سقفی برای عایق سازی سقف
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸
فوم و یونولیت سقفی
بازیافت فوم و یونولیت سقفی در کارخانه
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸

یونولیت سقفی استاندارد یا بلوک های پلی استایرن منبسط شده، معمولاً با عنوان های متداول پلاستوفوم نیز در بازار شناخته می شوند. این ابزار و متریال با عملکرد ایده آل و ویژگی های منحصر به فرد، برای نصب در ساختمان ها بسیار مناسب هستند. در مطالبی که قبلاً از همین وبسایت منتشر شده است، کاربردهای یونولیت سقفی در عایق سازی ساختمان ها اشاره شده است و اهمیت و ضرورت نصب آنها در سقف ساختمان به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

آنچه یونولیت سقفی استاندارد را برای کاربردهای ساختمانی مناسب می کند، ویژگی های حرارتی، فیزیکی و مکانیکی بسیار عالی این متریال است. برخی از مشخصات مکانیکی یونولیت سقفی استاندارد عبارت است از ابعاد استاندارد و قابل برش به اشکال هندسی، نصب و راه اندازی آسان.

بلوک های یونولیت سقفی در کارخانه مطابق با استانداردها تولید می‌شوند و دارای شکل هندسی مشخصی هستند. با توجه به اینکه استفاده از بلوک های سقفی پلی استایرن در پروژه های ساختمانی مورد استقبال قرار دارند، تنظیم ابعاد یونولیت سقفی و بررسی مقاومت مصالح و همچنین روش های اجرایی آن باید با توجه به یک سری از ملزومات و راهکارهای فنی اجرا شود. یونولیت سقفی یا فوم سقفی که در سقف ساختمان به کار می رود علاوه بر این که باید با ضوابط مهندسی مطابقت داشته باشد، لازم است به طور کامل در راستای مقررات ساختمان و آیین نامه های مصوب به کار رود.

 

 الزامات استفاده از بلوک های یونولیت سقفی استاندارد در پروژه های ساختمانی

  • ایمنی در برابر آتش سوزی
  • الزامات مکانیکی یونولیت سقفی
  • موارد مهم از نظر ابعاد یونولیت
  • بررسی مشخصات ظاهری

در ادامه به طور خلاصه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

 

یونولیت سقفی

 بررسی الزامات ایمنی یونولیت سقفی در برابر حریق و آتش سوزی

اولین نکته ای که الزامات ایمنی یونولیت سقفی را تضمین می کند، در حقیقت، تولید بلوک های پلی استایرن منبسط شده در کارخانه با استفاده از مواد کندسوز کننده یا خود خاموش کننده است. تمام کارخانه های فعال در این حوزه با توجه به گواهینامه های فنی که دریافت کرده‌اند ملزم به استفاده از مواد کندسوز کننده هستند. مهندسان بازرس در تمام مراحل تولید بلوک یونولیت سقفی، به فرآیند تولید نظارت دارند. مواد کندسوز کننده از این لحاظ اهمیت دارند که اگر ساختمان با حریق مواجه شد، آتش سوزی نتواند به سرعت در ساختمان منتشر شود.

یکی دیگر از نکات مرتبط با الزامات ایمنی در برابر حریق یونولیت سقفی، طریقه نصب آن است. یونولیت ها باید به خوبی پس از نصب روی سقف، توسط پوشش های محافظ، محافظت شوند. پوشش هایی که برای محافظت بلوک های یونولیت سقفی مناسب هستند، لایه‌های از گپ با ضخامت حداقل ۵/۱ سانتی متر می باشد. گچ کاری به شیوه استاندارد به طوری که تمام شیارها و حفره ها را بپوشاند از اهمیت زیادی برخوردار است. گچکاری نباید با استفاده از ابزار آلات و یا اتصالات مکانیکی انجام شود. در مورد محل اتصال سقف به دیوار نیز باید با پوشش گچ به طور کامل محافظت شود.

 

بررسی الزامات مکانیکی یونولیت سقفی استاندارد

بلوک های یونولیت سقفی یا فوم سقفی باید دارای حداقل مقاومت به ازای طول مشخص از بلوک باشند. آزمایش های کنترل کیفیت که بر روی بلوک های سقفی انجام می شود، کیفیت مواد اولیه و خواصی نظیر چگالی و مقاومت را به طور نسبی تعیین می کند. با این حال، طریقه نصب بلوک ها با طول و عرض مشخص، اصول مخصوص خود را دارد که مهندسان به آن آگاه هستند.

توجه به الزامات مکانیکی از آن جهت اهمیت دارد که ضریب انبساط در سرما و گرما برای مصالح فلزی و همچنین بلوک ها ممکن است رخ دهد.  برای تخمین فاصله بین بلوک ها و فاصله بین بلوک و مصالح فلزی نیاز به رعایت الزامات ابعاد و اندازه می باشد. به طور مثال، فاصله دو بلوک پلی استایرن سقفی، حداکثر ۵ میلی متر و در عرض، ۳ میلی متر باید باشد. برای اندازه گیری فاصله بلوک ها در زاویه ها نیاز به ابزار ویژه است. هرگونه انحراف از ابعاد اندازه های استاندارد می تواند بر روی عملکرد بلوک ها تأثیر بگذارد.

 

 خرید و فروش یونولیت سقفی، ورق یونولیتی و فوم سقفی

در خرید و فروش بلوک های سقفی، فروش فوم سقفی و ورق یونولیتی دقت داشته باشید که بلوکه ا باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند. سطح فوم سقفی باید صاف بوده و بین دانه های پلی استایرن، هیچ حفره ای مشاهده نشود. آنچه سلامت محصول پلی استایرن منبسط شده را تضمین می کند، برچسب گذاری دقیق بر روی کالا است. تمام بلوک های یونولیت سقفی باید دارای برچسب تاریخ تولید، گواهی استاندارد کندسوز بودن، چگالی، ابعاد و نام تولید کننده باشند. فوم سقفی و یونولیت سقفی برای پروژه های ساختمانی از طریق خرید حضوری و خرید غیر حضوری امکان پذیر است.

 

یونولیت سقفی

 برخی نکات ایمنی در استفاده از بلوک های یونولیت سقفی در ساختمان

قوانین و ضوابط خاصی در استفاده از بلوک های یونولیت سقفی در ساختمان وجود دارد. از انواع فوم سقفی نمی توان در پروژه های ساختمانی استفاده کرد. پیمانکاران ساختمان تنها مجاز به استفاده از آن دسته از بلوک ها هستند که دارای برچسب کندسوز کننده یا خود خاموش شو می باشند. پلی استایرن منبسط شده معمولی برای این کار مناسب نیست.

نکته مهم دیگر در نصب بلوک های یونولیت سقفی این است که بلوک ها و همچنین ورق های یونولیتی که در هر یک از قسمت های ساختمان در یک طبقه مجزا نصب می شوند نباید در امتداد طبقه دیگر قرار داشته باشند. تمام بلوک های یونولیتی باید در هر طبقه به صورت مجزا نصب شوند. در مورد ورق یونولیت استفاده شده در دیوار نیز همین قانون وجود دارد؛ لایه های پلی استایرن در هر قسمت به صورت مجزا باید قرار گیرد.

در اتصال ورق یونولیتی در دیوارها و فوم سقفی در سقف، هرگونه شیار یا حفره اضافی موجب گسترش حریق و آسیب رسیدن به ساختمان می شود. این عوامل نه تنها مقاومت در برابر آتش سوزی را کاهش می دهد بلکه سرعت توسعه حریق را ممکن است افزایش دهد و البته این جمله به آن معنا نیست که بلوک های یونولیتی خاصیت کندسوز بودن را از دست خواهند داد.

 

جهت اطلاعات بیشتر از قیمت یونولیت سقفی و یا سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن های تماس :

۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۱
۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۲
۰۲۱۵۶۳۹۱۲۵۲
۰۹۱۲۷۰۹۰۲۰۰

آدرس کارخانه : تهران ، شهرک صنعتی نصیرآباد ، خیابان سرو، سرو ۱۹، قطعه ۶۴ پلاک ۲

خلاصه
تاریخ
عنوان
الزامات فنی در استفاده از بلوک های یونولیت سقفی
امتیاز
۵1star1star1star1star1star