سوالات مهم و کاربردی در حوزه یونولیت سقفی و پلی استایرن منبسط شده

یونولیت و فوم سقفی
بررسی تولید و کارخانه تولید یونولیت و فوم سقفی
تیر ۵, ۱۳۹۸
پلی استایرن منبسط شده؛ پلی استایرن اکسترود شده
تیر ۵, ۱۳۹۸

پلی استایرن منبسط شده ، یونولیت سقفی، فوم سقفی و فوم پلی استایرن، همه جزو مواد پلیمری در بازار هستند که به عنوان مواد عایق سازی در ساختمان ها به کار می روند. استایرن به خودی خود، یک ماده سرطان زا است. این ماده توسط سازمان های زیست محیطی نیز خطرناک شناخته شده است. اگرچه استفاده از این ماده به عنوان بلوک های عایق در ساختمان سازی مود استقبال پیمانکاران ساختمانی قرار گرفته است اما یکی از مهم ترین مسائل زیست محیطی در مورد آن ها مطرح می باشد.

استاندارد محیط زیست جهانی، EPA، صنایع تولید پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن را به عنوان پنجمین صنعت جهان در زمینه تولید کننده زباله های خطرناک معرفی کرده است. بازیافت این نوع پلیمرها بسیار دشوار است و اگر هم بتوان آن ها را بازیافت کرد، آلودگی های زیادی برای هوا ایجاد می کنند! به همین دلیل، فرآیند پلی استایرن همواره با محدودیت روبرو بوده است.

تولید و ساخت فوم سقفی پلی استایرن منبسط شده امروزه به یکی از گسترده ترین صنایع جهان مبدل گشته است. وزن سبک یونولیت سقفی و قیمت ارزان آن ها، عواملی هستند که محبوبیت آن ها را در بازار موجب شده اند.

سوال شماره ۱: آیا فوم پلی استایرن منبسط شده، عایق خوبی برای نگهداری سرما و گرما می باشد؟

فوم پلی استایرن که از پلی استایرن منبسط شده ساخته می شود در بستر خود، دارای میلیاردها حفره هوا می باشد. گازها عموماً از نظر هدایت گرمایی  بسیار ضعیف هستند. با توجه به اینکه مولکول های آن در فاصله های دور از یکدیگر قرار دارند، در هنگام انتقال انرژی نمی ‌توانند گرما را به خوبی منتقل کنند. حفره های هوا که در داخل یونولیت سقفی یا فوم پلی استایرن وجود دارد به عنوان عایق عمل می کند و حرارت نمی تواند از طریق آنها منتقل شود. به طور کلی فرآیند انتقال حرارت میان محیط دو طرف فوم پلی استایرن منبسط شده غیر ممکن است.

 سوال شماره ۲: آیا فوم های پلی استایرن، خاصیت عایق بودن مناسب دارند؟

برای پاسخ به این سوال، لازم است خواص انتقال حرارت را در فوم های پلی استایرن منبسط شده بررسی کنیم. به طور کلی گرما از سه طریق منتقل می شود؛ روش های هدایت، انتقال و تابش، سه روش عمده انتقال حرارت در مواد هستند. هرچه تفاوت دمای میان دو محیط بیشتر باشد، سرعت انتقال حرارت نیز بیشتر خواهد بود. انتقال حرارت بر اساس ژول یا کالری محاسبه می شود. این واحدها در طرز تهیه فوم های پلی استایرن منبسط شده نیز مورد توجه قرار می گیرند.

ارزش R که در تولید یونولیت سقفی و فوم سقفی در کارخانه ها محاسبه می شود، به مقاومت حرارتی مواد ارتباط دارد. بر همین اساس، ضخامت فوم های پلی استایرن برای تولید یونولیت سقفی در مقادیر استاندارد تعیین می گردد. مهم ترین دلیل استفاده از یونولیت سقفی و بنی استایرن منبسط شده برای عایق سازی، جلوگیری از هدر رفتن حرارت در یک مکان یا یک مخزن است.

از فوم های پلی استایرن منبسط شده در عایق سازی خطوط لوله نیز استفاده می شود.  فوم و یونولیت سقفی استاندارد برای عایق سازی سقف ساختمان استفاده می شوند، چرا که در طول فرایند گرمایشی یک مکان، گرمای هوا به سمت بالا حرکت کرده، بنابراین فوم سقفی به راحتی می‌تواند از خروج آنها جلوگیری کند.

 سالن شماره ۳: عایق سازی با پلی استایرن مناسب تر است یا استفاده از پلی اورتان؟

یکی از موادی که برای عایق سازی ساختمان ها به کار می رود و در راستای فوم پلی استایرن به بازار معرفی می شود، ترکیب پلیمری پلی اورتان است؛ اما کم و بیش با ترکیب پلی استایرن، آشنا هستید. در این قسمت معرفی مختصری در مورد ترکیب پلی اورتان خواهیم داشت. پلی اورتان  یک ترکیب پلیمری می ‌باشد که عموماً به شکل فوم های نرم و غیر قابل انعطاف در بازار وجود دارد. این فرم ها نیز مانند فوم های پلی استایرن منبسط شده، دوام و استحکام بالایی داشته و خواص مکانیکی و فیزیکی بسیار عالی را برای عاق سازی ارائه می‌دهند. در پلی اورتان، استخلاف های گروه هیدروکسیل در ساختار مولکولی ماده وجود دارد. کاربرد ترکیب پلیمری پلی اورتان در راستای پلی استایرن در عایق سازی در صنایع مختلف به ثبت رسیده است. این مواد، عایق صوت و حرارت محسوب می شوند.

مروری بر بازار پلی استایرن منبسط شده

پلی استایرن منبسط شده

بر طبق یک مطالعه در تاریخ ۲۴ ژوئن سال ۲۰۱۹، بازار پلی استایرن منبسط شده در سه نوع این ماده با گرید سیاه، خاکستری و سفید و همچنین با توجه به کاربردهای این ماده در صنایع بسته بندی، ساختمان سازی، برق و الکترونیک، مواد اولیه تولید لوازم خانه و …، میزان تولید در آمریکا در سال ۲۰۱۸، برابر با ۵۲/۱۵ بیلیون تن بوده است. انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۲۵ به عددی معادل ۱۳/۲۲ بیلیون برسد. این مقدار برابر با رشد حدود ۲/۵ % می باشد.

پلی استایرن منبسط شده از واحدهای مونومر استایرن و پنتان تشکیل شده است. پنتان به عنوان عامل منبسط کننده پلیمر عمل می کند. این ماده بسیار عالی، ویژگی های کاربردی برای صنایع ساخت و ساز دارد. تولید یونولیت سقفی، فوم سقفی و ورق های یونولیتی با استفاده از همین ماده انجام می گیرد.

پلی استایرن منبسط شده

انتظار می رود بازار پروژه های ساخت و ساز در سال های آینده رشد چشمگیری داشته باشد. لذا، میزان تقاضا برای پلی استایرن منبسط شده نیز رو به رشد خواهد بود. عایق سازی کف، دیوارها و سقف ساختمان با استفاده از یونولیت و فوم سقفی امکان پذیر است. ملاحظات زیست محیطی و تقاضای بازار پلی استایرن، فرصت های جدیدی را برای این بازار وسیع ایجاد خواهد کرد.

منطقه آسیا و اقیانوسیه، بزرگ ترین بازار فروش فوم سقفی، فروش یونولیت و فروش پلی استایرن می باشد. این آمار در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که مناطق مذکور به صنایع ساختمان سازی توجه ویژه ای داشته و از یونولیت های منبسط شده در پروژه های خود استفاده می کنند. این بازار در آینده، قابل برنامه ریزی و سرمایه گذاری خواهد بود. در این میان، آمریکای شمالی، دومین بازار بزرگ پلی استایرن منبسط شده است. این رشد را می توان به عواملی نظیر وزن سبک، قیمت پایین، بازدهی حرارتی بالا، پایداری در برابر رطوبت و … نسبت داد.

 

جهت اطلاعات بیشتر از قیمت یونولیت سقفی و یا سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن های تماس :

۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۱
۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۲
۰۲۱۵۶۳۹۱۲۵۲
۰۹۱۲۷۰۹۰۲۰۰

آدرس کارخانه : شهرک صنعتی نصیرآباد ، خیابان سرو، سرو ۱۹، قطعه ۶۴ پلاک ۲

خلاصه
تاریخ
عنوان
سوالات مهم و کاربردی در حوزه یونولیت سقفی و پلی استایرن منبسط شده
امتیاز
۵1star1star1star1star1star