پلی استایرن منبسط شده؛ پلی استایرن اکسترود شده

پلی استایرن منبسط شده
سوالات مهم و کاربردی در حوزه یونولیت سقفی و پلی استایرن منبسط شده
تیر ۵, ۱۳۹۸
یونولیت سقفی
دلایل استفاده از یونولیت سقفی
تیر ۵, ۱۳۹۸

پلی استایرن منبسط شده و استایرن اکسترود، دو ماده صنعتی بسیار ایده آل برای ساخت انواع بسته بندی های یونولیتی، یونولیت سقفی، ورق یونولیت، فوم سقفی و موارد مشابه با ارزش ماندگاری بسیار بالا می باشند. از این دو ماده برای ساخت قطعاتی که به نوعی با فرآیند انتقال حرارت مربوط هستند، استفاده می شود.

برخی از موارد کاربردی پلی استایرن منبسط شده و استایرن اکسترود، استفاده از آنها برای تولید یونولیت سقفی و فوم سقفی برای عایق سازی ساختمان است. همچنین از پلی استایرن اکسترود شده و منبسط شده برای ساخت انواع یونولیت محافظت کننده از محصولات شکننده، انتقال اعضای زنده بیماران برای پیوند در بیمارستان، حمل و نقل قطعات الکترونیکی و همچنین بسته بندی مواد غذایی تازه و منجمد شده نظیر میوه، سبزیجات، گوشت و ماهی ها استفاده می شود.

قیمت یونولیت سقفی، شرایط فروش فوم و قیمت فوم سقفی برای تمام موارد کاربردی فوق با توجه به نوسانات قیمت مواد اولیه پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود بستگی دارد. در ادامه مطلب با هر یک از این دو ماده آشنا خواهید شد و سپس به موارد کاربردی و نکات مهم در این مورد خواهیم پرداخت.

 پلی استایرن منبسط شده ( EPS )

پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود، هر دو جزو متریال با سختی بالا با سلول های بسته شده و خاصیت فوم ترموپلاستیک می‌باشد. پلی استایرن منبسط شده از گرانول های جامد پلی استایرن تهیه می شود. فرایند منبسط شدن از طریق اِعمال گاز به ذره های پلی استایرن در محفظه‌های مخصوص انجام می گیرد.

هنگامی که پلی استایرن تحت فرایند منبسط شدن قرار می گیرد، حرارت به گرانول های پلی استایرن اعمال می شود؛ گرانول های پلی استایرن منبسط شده را به صورت سلول های متصل، تشکیل می دهد. همین عامل موجب می‌شود حجم گرانول های پلی استایرن در مقایسه با نمونه عادی، ۴۰ بار فضای بیشتر اشغال کند. بلوک های پلی استایرن منبسط شده با ابعاد بسیار بزرگ در ابعاد سفارشی برای مشتریان و همچنین به صورت پنل‌های یونولیت سقفی استاندارد برش داده می شوند. بلوک های پلی استایرن منبسط شده در عایق سازی ساختمان استفاده می شوند. بلوک ها در کارخانه توسط دستگاه های برش، اندازه گیری شده و سپس برش داده می شوند.

پلی استایرن اکسترود شده (XPS)

پلی استایرن اکسترود شده، نوعی از فوم پلی استایرن است که از طریق کریستال های جامد پلی استایرن تشکیل می شود. در تولید این کریستال ها از مواد افزودنی و واکنشگرها در هنگام فرایند اکستروژن استفاده می شود. تمام مواد اولیه و افزودنی ها به داخل دستگاه اکسترودر انتقال داده می شود، در هنگام فرایند اکستروژن، دما و فشار بالا به مایع پلاستیکی با گرانروی بالا اعمال می شود. دمای زیاد جریان سیال موجب ضخیم شدن آن می گردد؛ به این ترتیب موجب می شود در طول فرآیند، گرانول ها، ابعاد یکنواخت را تشکیل دهند و در نهایت، فوم تشکیل شده خنک می گردد و به ابعاد کوچک برش داده می شود.  بررسی هر یک از  دستگاه های پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود از حوصله این بحث خارج است، لذا به طور مختصر به بیان آنها پرداختیم.

کاربرد پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود

همانطور که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم، پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود، مواد کاربردی برای بسته بندی کالا و همچنین محافظت انواع محصولات هنگام حمل و نقل به شمار می روند. در مواردی که احتمال آسیب رسیدن به محصولات کارخانه ها مانند لوازم و وسایل شیشه ای و الکترونیکی با حساسیت بالا بسیار زیاد باشد، از بسته بندی های پلی استایرن اکسترود شده برای محافظت کالاهای صنعتی به کار می رود.

همچنین یکی از مزایای استفاده از پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود برای بسته بندی مواد خوراکی و محصولات کشاورزی، خنک نگه داشتن آنها در هنگام انتقال تا محل مصرف است. به همین دلیل، میوه ها و سبزیجات را در بسته بندی های یونولیتی نگهداری می کنند.

پلی استایرن منبسط شده

مزایای استفاده ازپلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود  در بسته بندی  عایق سازی ساختمان ها

وزن سبک: ۹۸ درصد از وزن پلی استایرن منبسط شده را هوا تشکیل داده است. به همین دلیل این ماده، بهترین و سبک ترین ماده برای ساخت یونولیت سقفی و بسته بندی های نگهداری مواد غذایی و حمل کالا محسوب می شوند.

 سختی مناسب: در پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود ، اتصال سلولی، حدود ۲% است. مواد پلی استایرن به صورت پیوند های محکم با یکدیگر در ارتباط هستند. ارتباط محکم سلول های داخل بافت پلی استایرن استحکام و سختی آن را بالا می برد.

 عایق حرارتی: یکی از مزایای استفاده از مواد پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود برای کاربردهای مختلف، خواص حرارتی آن ها است. این مواد، عایق حرارت محسوب می شوند و می توانند غذاها را گرم نگه داشته و همچنین اگر در ساخت یونولیت سقفی از آن استفاده شود، از هدر رفتن گرمای داخل ساختمان جلوگیری کند. دانسیته پلی استایرن منبسط شده  ۲۸ تا ۴۵ کیلوگرم بر متر مکعب است. بنابراین از نظر پایداری عایق بودن حرارتی بسیار ایده آل باشد.

 کاربردهای  چند جانبه، ضد آب، سازگاری با محیط زیست: پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود شده، ترکیبات سازگار با محیط زیست هستند؛ به این مفهوم که به راحتی می‌توان آنها را بازیافت کرد و از مواد بازیافتی، محصولات دیگری تولید نمود و از طرف دیگر، محصولات بسیار گسترده‌ای از دو ماده فوق در صنعت تولید می شود. نه تنها برای تولید یونولیت سقفی و بسته بندی های نگهداری محصولات، بلکه برای بسیاری از کاربردهای حساس نظامی و صنعتی نیز از این دو ماده استفاده می‌گردد. خرید و کاربرد پلی استایرن منبسط شده و پلی استایرن اکسترود بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. هوا که در بافت یونولیت ها وجود دارد، آنها نسبت به نفوذ آب پایدار کرده است.

بازیافت پلی استایرن منبسط شده، هزینه های مصرف برق و انرژی را در تمام قسمت های یک صنعت کاهش می دهد. چنانچه تمام مردم یک شهر نسبت به استفاده از این مواد و بازیافت آنها نگاه جدی تری داشته باشند به راحتی می تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی موفق شوند.

 

جهت اطلاعات بیشتر از قیمت یونولیت سقفی و یا سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن های تماس :

۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۱
۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۲
۰۲۱۵۶۳۹۱۲۵۲
۰۹۱۲۷۰۹۰۲۰۰

آدرس کارخانه : شهرک صنعتی نصیرآباد ، خیابان سرو، سرو ۱۹، قطعه ۶۴ پلاک ۲

خلاصه
تاریخ
عنوان
پلی استایرن منبسط شده؛ پلی استایرن اکسترود شده