کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست؟

روش تشخیص گچ از سیمان سفید
روش تشخیص گچ از سیمان سفید
فروردین ۲, ۱۴۰۳
خرید انواع یونولیت های سقفی
خرید انواع یونولیت های سقفی
فروردین ۲, ۱۴۰۳
نمایش همه

کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست؟

کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست؟

کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست؟

اگر که بگوییم؛ میلگرد عصایی پُر رنگ ترین مصالح مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک می باشد، به گزافه نیست! البته شاید که شما این سَطحِ مقطعِ فولادی را با نام هایی دیگر بشناسید، مثل؛ ادکا، اتکا! پس توجه داشته باشید، که آن نیز یکی از پُر کاربردترین میلگردی است، که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی منجر ‌شده تا اغلب مهندسان به سمتِ استفاده از آن رهسپار شوند.

اصلاً با ما در ادامه این مطلبِ از خود در آسمان فوم همراه باشید، تا اطلاعات مورد نیاز خود را در این زمینه کسب بنمایید!

مقالات مرتبط

با مشخصات میلگرد عصایی یا ادکا آشنا بشوید!

بهتر است، که قبل از صحبت با همدیگر در ارتباط با کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی، مشخصات آن را تجزیه و تحلیل کنیم. این نوعِ از میلگرد ها شبیه به عصا و یا گردنِ اردک می باشد، به همین خاطر هَم این نام برایش انتخاب شده است. در حالات کلّی این آرماتور ها از جمله مصالح ساختمانی تقویت کننده سقف می باشد. در نهایت به موجبِ وجودِ آن میزانِ استحکام و پایداری سازه افزایش پیدا می کند.

ما در قسمتِ مقدمه متن هَم به این نکته اشاره نمودیم. به دور از کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی از آن نیز در قسمتِ سقف تیرچه و بلوک استفاده می شود. پس لازم است، که دارای مشخصات ظاهری و فنی خاصی باشد. اینگونه است، که مقاومت و استحکام مد نظر شما ایجاد می شود.

برای آنکه در مقابل رطوبت و سرما یا آب از خود مقاومت نشان بدهد، آن نیز از فولاد ضد زنگ ساخته می شود. به لحاظ شکلِ ظاهری هَم کشیده بوده و آج هایی بَر رویش وجود دارد. این آج ها منجر می ‌شود، تا مقدار چسبندگی لازم حاصل بشود. به خاطر استفاده از فولاد ضد زنگ در ساخت این قبیل از میلگرد ها به نسبت دیگر آرماتورها دارای مقدار وزنِ بیشتری است.

علاوه بَر اینها دارای ضخامت هایی مختلف و کیفیت هایی متنوع بوده که شما با توجه به سَطحِ بودجه خود امکان خرید را خواهید داشت. بهتر است، که در ادامه متن با ما همراه بوده و با یک دیگر در ارتباط با کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی صحبت کنیم.

 

با مشخصات میلگرد عصایی یا ادکا آشنا بشوید!

درباره کاربرد میلگرد عصایی بیشتر بدانید!

یک آرماتور بتنی را تصور کنید. در این شرایط بَر روی بال پایینی تیرچه فولادی، تیرچه ها قرار خواهد گرفت. به همین خاطر محیطی لازم برای نشیمن وجود نخواهد داشت. بنا بَر این دلایل می باشد، که بَر اثر راه رفتنِ افراد سستی را تجربه نموده و امکان دارد، تیرچه ها از محلِ قرار گیری خودشان خارج بشوند.

در نهایت و برای پیش گیری از چنین موضوعی، کاربرد میلگرد عصایی رونمایی می شود. این نوعِ از میلگرد ها علاوه بَر رفع مشکل به وجود آمده، چون یک تکیه گاه عمل می کند. وجودِ این مصالح ساختمانی موجبِ افزایش مقاومت سازه می شود. همچنین می تواند، از ورودِ آسیب هایی غیر قابل باور به سازه در طولِ زلزله را کاهش بدهد.

تماس بگیرید

در واقع یکی از مهم ترین کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی این است، که به هنگام زلزله سقف به صورت کامل تخریب نمی شود! با ما همراه باشید، تا دلیل استفاده از این میلگرد ها را در ساختمان سازی بیشتر بررسی کنیم.

چرا وجودِ میلگرد عصایی در ساختمان سازی اهمیت دارد؟

میلگرد عصایی یکی از مهم ترین و پُر کاربردترین مصالح ساختمانی مورد استفاده در دِل سازه ها است. مهم ترین مزیت وجودِ آن در افزایش مقاومت و استحکام سازه خلاصه می شود. البته مزیت هایی دیگر هَم دارد، که در ادامه بدان ها می پردازیم و شما را بیشتر با کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی آشنا خواهیم کرد.

  • ایجادِ طولِ عمری بالا.
  • پیش گیری از ریزش کامل سقف.
  • پایداری بالا در برابر رطوبت و آب.
  • استحکام و ایستادگی بالا در برابر عوامل شکننده.
  • عدم بروز شکستگی در برابر خمیدگی و کشیدگی.
  • نصب بسیار راحت و به خاطر شکلِ عصایی خود افزایش مقاومت سازه.

چرا وجودِ میلگرد عصایی در ساختمان سازی اهمیت دارد؟

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طولِ این مطلبِ از خود در آسمان فوم به بررسی جوانب گوناگون کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی پرداختیم. همانطور که خواندید، این میلگرد ها شکلی عصایی داشته و برای افزایش مقاومت سقف مورد استفاده قرار می گیرد. ویژگی هایی بسیار در دِل خود داشته و این نیز خود منجر به استفاده بسیار از این آرماتورها شده است.