روش تشخیص گچ از سیمان سفید

اجرای سنگ کاری نمای ساختمان + هزینه و قیمت ۱۴۰۲
اجرای سنگ کاری نمای ساختمان + هزینه و قیمت ۱۴۰۲
فروردین ۱, ۱۴۰۳
کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست؟
کاربرد میلگرد عصایی یا ادکا در ساختمان سازی چیست؟
فروردین ۱, ۱۴۰۳
نمایش همه

روش تشخیص گچ از سیمان سفید

روش تشخیص گچ از سیمان سفید

روش تشخیص گچ از سیمان سفید

این روزها در دنیای بی انتهای ساختمان سازی از انواعی مصالح سنتی و مدرن بهره گیری می ‌شود! هریک از این مصالح و مواد اوّلیه می تواند، دارای ویژگی ها، قابلیت ها و مزایایی منحصر به فرد باشد. البته گاهی هَم این مصالح شباهت هایی چَشم گیر به یکدیگر دارند.

گچ و سیمان سفید از جمله مصالحی هستند، که در عرصه ساختمان سازی کاربردهایی بسیار دارند. ولی روش تشخیص گچ از سیمان سفید چگونه است؟

در واقع هر دوی این مواد پودر بوده و به رنگِ سفید می باشند. شباهت هایی بسیار به همدیگر داشته و شاید افراد در تشخیص آنها با برخی از چالش ها مواجه شوند. به همین خاطر است، که ما در طولِ این مطلبِ از خود در آسمان فوم با نحوه تمیز این دو ماده به کنارِ شما آمده ایم.

مقالات مرتبط

نحوه تشخیص گچ از سیمان سفید

هر دوی اینها یعنی همان گچ و سیمان سفید از جمله مهم ترین و البته کاربردی ترین مصالح ساختمانی به شمار می روند. بنا بَر ویژگی هایی که در دِل خود جای داده اند، البته که کاربردهایی بسیار نیز دارند.

روش تشخیص گچ از سیمان سفید بسیار مهم است، چرا که آنها شباهت به سزایی به یکدیگر دارند. به گونه ای که هر دوی اینها به رنگ سفید بوده و به حالتِ پودر تولید می شوند. از سویی دیگر می توانند، استفاده ای شبیه به یکدیگر هَم داشته باشند.

ولی گچ و سیمان سفید دارای تفاوت هایی هَم می باشند. مهم ترین آنها می تواند، در موارد زیر جای بگیرد!

نحوه تشخیص گچ از سیمان سفید

·         تفاوت گچ و سیمان سفید به لحاظ ترکیبات تشکیل دهنده!

ما می توانیم، مهم ترین روش تشخیص گچ از سیمان سفید را در نوعِ ترکیبات تشکیل دهنده خلاصه کنیم. زیرا دو ماده نام برده شده دارای ترکیباتی خاص و منحصر به فرد هستند. ترکیب تشکیل دهنده گچ عبارتند از؛ کلسیم سولفات، آب! حال آنکه ترکیب سیمان سفید دربرگیرنده؛ آهک و خاک رُس می باشد.

بنابراین توجه به این نکته ضروری است، که هریک از این ترکیبات می تواند، گچ و سیمان سفید را خاص کند. در نهایت بتوان از آنها در قسمت هایی متنوع و جدای از یکدیگر استفاده نمود!

·         تفاوت گچ و سیمان سفید به لحاظ ملات مورد استفاده!

در روش تشخیص گچ از سیمان سفید یک روش فوق العاده وجود دارد، در این روش بابد نوع ملات ایجاد شده را مورد بررسی قرار دهیم. به منظور تهیه نمودنِ ملات گچ شما بایست از یک ظرف تمیز و عاری از مواد اضافی بهره مند بشوید. سپس گچ را با کمی آب مخلوط بنمایید. حال آنکه به جهتِ تهیه نمودنِ ملات سیمان سفید علاوه بَر آب باید کمی ماسه هَم وجود داشته باشد.

علاوه بَر تمامی اینها مدّت زمانِ آماده شدنِ گچ نسبت به سیمان سفید سریع تر خواهد بود. بهتر است، در ارتباط با مقدار مقاومت و استحکام این دو ماده هَم به شما بگوییم. پس توجه داشته باشید، که ایستادگی سیمان سفید در برابر ورودِ فشار و ضربات یا حرارت و رطوبت به نسبت گچ بیشتر است!

تماس بگیرید

·         تفاوت گچ و سیمان به لحاظ مزایا و معایب!

یکی دیگر از روش تشخیص گچ از سیمان سفید توجه به مزایا و معایب این دو ماده است. آنها بنا بَر نوعِ مواد تشکیل دهنده خود می تواند، کاربردهایی خاص داشته باشد. برخی از مهم ترین مزیت های تشکیل دهنده سیمان سفید دربرگیرنده؛ استحکام بسیار خوب، دچار نشدنِ به تغییر رنگ در طولانی مدّت، امکانِ بهره مندی از آن در شرایط جغرافیایی سرد و مرطوب، و… است.

حال از مهم ترین مزیت هایی که می توان برای گچ نام برد، عبارتند از؛ بیشتر شدنِ حجم بعد از آماده شدن، گیرش و آماده سازی سریع، قیمت مقرون به صرفه، و…! حال بهتر است، شما برای انتخابی هرچه بهتر با معایب این دو ماده نیز آشنا بشوید. این معایب برای رو‌ش تشخیص گچ از سیمان سفید از قرار ذیل می باشد!

هزینه به نسبت بالا، عایق ضعیف تر در مقابل گرما برخی از معایب سیمان سفید است. حال آنکه حائز اهمیت ترین معایب گچ هَم ضعیف عمل کردنِ در مقابل رطوبت، احتمالِ بروز تغییر رنگ، جذبِ زودتر آلودگی می باشد.

 

تفاوت گچ و سیمان به لحاظ مزایا و معایب!

سخن آخر

دوستانِ عزیز ما در طولِ این مطلبِ از خود در آسمان فوم به بررسی روش تشخیص گچ از سیمان سفید پرداختیم. همانطور که خواندید، این دو ماده شباهت هایی بسیار به همدیگر دارد. ولی برای تعیین این دو ماده راه هایی بسیار مقابل شما وجود دارد. اینکه مواد تشکیل دهنده آنها متفاوت بوده یا ملات مورد نیاز برای ساختِ شان فرق دارد. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در طولِ این نوشتار برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.