یونولیت سقفی یا فوم سقفی چیست؟

دریافت نشان ملی استاندارد ایران در تولید یونولیت
اسفند ۲۳, ۱۳۹۷
استاندارد یونولیت سقفی و اهمیت آن در فروش یونولیت
اسفند ۲۳, ۱۳۹۷

استایروفوم یا پانل های فومی، یونولیت سقفی یا فوم سقفی در اصطلاح به پانل های یونولیتی گفته می شود که در پروژه های ساخت و ساز برای عایق کردن سقف و دیوارهای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. فوم های سقفی معمولاً در بازار تجاری با نام فوم پلی استایرن اکسترود شده (Extruded Polystyrene Foam) یا به طور اختصار، XPS شناخته می شوند. نصب انواع یونولیت سقفی در ساختمان ها به عنوان یک فونداسیون در فرآیند عایق سازی حرارتی محسوب می شود؛ این پانل های یونولیتی همچنین به صورت یک سد در برابر نفوذ آب عمل می کنند.

 

چرا پانل های یونولیت سقفی، عایق کننده های بسیار مناسبی هستند؟

هنگامی که هوای بیرون، سرد می شود، بهترین راه برای گرم کردن بدن افراد این است که ژاکت بپوشند؛ این مکانیسم دقیقاً همان عملی است که پانل های یونولیت سقفی برای ساختمان ها انجام می دهند. هر لایه از فوق سقفی به منزله همان ژاکت برای بدن انسان عمل می کند؛ پانل های فوم سقفی می توانند هوا را درون خود به دام اندازند و از هدر رفتن حرارت در مقادیر بسیار زیاد جلوگیری نمایند. مکانیسم به دام انداختن هوا و جلوگیری از هدر رفتن حرارت، در حقیقت تحت عنوان عایق سازی ساختمان ها معرفی می شود و اساس کار عایق سازی با یونولیت سقفی برای تمام ساختمان های کوچک و بزرگ صدق می کنند.

یونولیت سقفی یا فوم سقفی قادر است هوا را درون حباب های موجود در ساختار خود، حبس کند و به این وسیله از هدر رفتن انرژی درون ساختمان جلوگیری به عمل آورد. همین مکانیسم عملکرد است که انواع پانل های یونولیت سقفی را به عنوان عایق کننده های قوی برای ساختمان سازی معرفی می کند.

استایروفوم برای تولید فوم های سقفی پلی استایرن به کار می رود که منشأ آن از مشتقات نفت خام می باشد. این مواد ترموپلاستیک در دمای معینی از حالت مایع به حالت جامد تبدیل شده اند. به طور کلی استایروفوم ها هم برای تولید انواع پانل های یونولیت سقفی و هم برای تولید قطعات یونولیتی دیگر نظیر قالب ها و محفظه های نگهدارنده اشیا و لوازم به کار می روند.

یونولیت سقفی

انواع پانل های یونولیت سقفی نسبت به هدایت حرارت، بسیار ضعیف هستند اما هدایت کننده های بسیار عالی برای حرارت به شمار می روند. این جمله به آن معنا است که حرارت تولید شده درون ساختمان می تواند درون حفره های فوق سقفی جریان پیدا کند اما به خارج منتقل نشود. این فرآیند، یعنی جریان یافتن حرارت درون پانل های یونولیت سقفی، دو مکانیسم هدایت و رسانایی حرارتی را در فوم های سقفی موجب می گردد.

از سویی دیگر، فلزات، موادی بسیار ضعیف برای عایق سازی ساختمان ها هستند زیرا حرارت می تواند از طریق آن ها به مکانی دیگر منتقل گردد. شیشه و هوا دو نمونه دیگر از مواد عایق بسیار خوب هستند. از این دو ماده علاوه بر پانل های یونولیت سقفی ( یا ورق یونولیت) برای ایجاد یک فضای عایق در ساختمان ها نیز استفاده می شود.

فوم یا یونولیت ها درون حفره های دیوارها نیز قابل استفاده هستند؛ این نوع کاربرد موجب می شود درون ساختمان، گرم نگه داشته شود. ورق یونولیت می تواند در این مورد نیز هوا را به دام انداخته و انتقال حرارت را متوقف کند؛ نتیجه کار، متعادل کردن حرارت داخل ساختمان می باشد.

 

یونولیت سقفی یا ورق های یونولیتی برای دیوارها را چگونه نصب کنیم؟

همانطور که در قسمت های قبلی نیز عنوان کردیم، پانل های یونولیت سقفی یا فوم سقفی، قطعات پلی استایرنی هستند که برای عایق سازی ساختمان استفاده شده و در محل سقف و دیوارها نصب می شوند. این قطعات تقریباً وزن سبکی دارند، ابعاد آن ها استاندارد است و خواص فیزیکی و حرارتی ایده آلی را ارائه می دهند. قبل از آنکه به چگونگی نصب یونولیت سقفی بپردازیم، کارایی انواع پانل های فوق سقفی یا ورق یونولیت را بررسی می کنیم.

یونولیت سقفی یا ورق یونولیت، بدون در نظر گرفتن اینکه در سقف نصب می شوند یا داخل دیوارها به کار می روند، بر مبنای پارامتری با نام فاکتور R، سنجیده می شوند. هرچه فاکتور R، بیشتر باشد، ویژگی ها و خواص عایق سازی فوق یونولیت بهتر خواهد بود. به همین دلیل است که سازندگان این نوع قطعات، تمام تلاش خود را انجام می دهند تا یونولیت های سقفی و ورق های فوم بسیار عالی با فاکتور R بالاتری تولید کنند.

یونولیت سقفی

در مقوله نصب یونولیت سقفی باید گفت که این ورق های فومی را می توان به بلوک های بتنی و سیمانی هم روی سقف و هم در دیوارها چسباند. برای نصب بهتر و اجرای یک پروژه ایمن در عایق سازی سقف ساختمان ها معمولاً سازه های محافظ برای محل قرارگیری یونولیت سقفی در نظر گرفته می شود. در حالتی که پانل های یونولیتی قرار است در دیوارها برای عایق سازی استفاده شوند، از چسب مخصوص برای ثابت کردن یونولیت سقفی در محل استفاده شده و برای افزایش بیشتر ایمنی آن ها از نوارهای چوبی استفاده می گردد.

یکی از مهم ترین نکات کاربردی در نصب یونولیت سقفی، فوم سقفی و پانل های یونولیتی دیوارها این است که قبل از آغاز فرآیند عایق سازی، تشخیص صحیح محل نفوذ رطوبت و هوا در یک ساختمان، اساس کار عایق سازی محسوب می شود؛ به عبارت ساده تر، عایق سازی سقف و دیوارها با استفاده از پانل های یونولیت سقفی بدون اینکه بدانید محل هدر رفتن حرارت کجاست، اقدامی بیهوده و حساب نشده است.

 

مراحل نصب یونولیت سقفی و پانل های یونولیت در دیوارها

-تمام درزها در محل سقف و اتصال دیوار ها و سقف در زاویه ها را با سیلیکون بپوشانید. این کار باعث می شود حفره های موجود در این محل ها به طور کامل پر گردد.

-ارتفاع سقف تا کف را اندازه گیری کنید و اندازه پانل های یونولیتی را با آن هماهنگ سازید.

-پشت پانل یونولیت سقفی را با چسب مخصوص یونولیت بپوشانید. حتماً باید از چسب مخصوص استفاده کنید.

-پانل را در محل مورد نظر به دیوار با فشار زیاد، محکم کنید. اگر چند پانل یونولیت سقفی در امتداد یکدیگر قرار می دهید دقت داشته باشید که لبه های یونولیت ها در یک سطح قرار گرفته باشند.

-در نصب پانل های یونولیت سقفی یا فوم یونولیت باید توجه کنید که دیوارها هرگز نباید نم یا رطوبت داشته باشند؛ ابتدا از خشک بودن دیوارها و بستر سقف اطمینان حاصل کنید.

 

جهت اطلاعات بیشتر از قیمت یونولیت سقفی و یا سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن های تماس :

۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۱
۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۲
۰۲۱۵۶۳۹۱۲۵۲
۰۹۱۲۷۰۹۰۲۰۰

آدرس کارخانه : شهرک صنعتی نصیرآباد ، خیابان سرو، سرو ۱۹، قطعه ۶۴ پلاک ۲

خلاصه
تاریخ
عنوان
یونولیت سقفی یا فوم سقفی چیست؟
امتیاز
۵1star1star1star1star1star