روش تولید یونولیت سقفی در کارخانه و معرفی فرآیندهای صنعتی

استاندارد یونولیت سقفی و اهمیت آن در فروش یونولیت
فروردین ۵, ۱۳۹۸
فروش یونولیت سقفی
نکات مفید برای فروش یونولیت سقفی
فروردین ۵, ۱۳۹۸

فوم پلی استایرن منبسط شده (Expanded Polystyrene Foam) یا همان پانل یونولیت سقفی، مواد پلیمری هستند که به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی عالی برای پروژه های ساخت و ساز به کار می روند. ترکیب تشکیل دهنده پلی استایرن، چگالی نسبتاً پایینی دارد و موجب می شود این متریال در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. به دلیل این که سلول ها یا همان حفره ها داخل بستر فوم پلی استایرن وجود دارند، رطوبت، آب یا حرارت نمی‌تواند در طول متریال یا همان یونولیت سقفی حرکت کند؛ نتیجه این فرآیند، همان چیزی است که با عنوان عایق سازی شناخته می شود.

به عبارت ساده‌تر، ویژگی های برجسته یونولیت سقفی یا همان فوم های پلی استایرن موجب شده اند که از این پنل ها برای عایق سازی ساختمان ها در قسمت دیوارها و سقف استفاده گردد. از کاربردهای دیگر ورق یونولیت می توان به طراحی سیستم های شناور، طراحی پالت های بسته بندی کالاها و اجناس، بسته بندی مواد غذایی و همچنین عاملی برای جلوگیری از خروج هوای خنک از داخل بسته ها اشاره کرد. قیمت یونولیت در بازار به نوع کاربری و همچنین مراحل تولید یونولیت سقفی در کارخانه بستگی دارد.

پلی استایرن به عنوان ماده اولیه تولید یونولیت سقفی

به طور کلی، مواد پلی استایرن که از مشتقات نفتی ساخته شده اند طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی را تحت پوشش قرار داده اند. این مواد در دهه های اخیر از سال ۱۸۰۰ به بعد برای تهیه فیلم های پلی استایرن  و بسیاری از قطعات دیگر به کار می‌رفتند. با پیشرفت فناوری های صنعت پلیمر، دانشمندان دریافتند که با استفاده از واحدهای سازنده پلی استایرن می توان از طریق فرایند پلیمریزاسیون و واکنش میان مولکول ها و یا مونومر ها، مولکول ها و زنجیره های بلند پلیمری جدیدتری را سنتز کرد که در بسیاری از صنایع حساس و گسترده کاربرد داشته باشند.

یونولیت سقفی

پرداختن به مسئله فرایند پلیمریزاسیون واحدهای مونومر در ترکیباتی نظیر پلی استایرن از موضوع این بحث خارج است؛ اما همین بس که بدانیم واحدهای تشکیل دهنده ورق یونولیت یا همان یونولیت سقفی از مواد پلیمری که از نفت خام به دست آمده‌اند تشکیل شده است.

اگر بخواهیم در مورد روش تولید یونولیت سقفی صحبت کنیم لازم است مروری بر سنتز و تولید پلی استایرن در صنعت که واحدهای سازنده انواع یونولیت سقفی و ورق یونولیت هستند داشته باشیم. پلی استایرن تحت فرایند معروفی به نام سوسپانسیون پلیمریزاسیون تهیه می شود. استایرن از ترکیب اتیلن و بنزن تولید می گردد؛ پس از تولید استایرن در مرحله فوق، محصول به دست آمده به عنوان یک ماده میسل مانند در آب غوطه ور می گردد. میسل ها، مولکول های بزرگی هستند که یک سر آنها قطبی و یک سر آنها غیر قطبی است؛ زنجیره های بلند هیدروکربنی که شامل واحدهای استایرن هست در فرآیند پلیمریزاسیون به یکدیگر متصل می شود. به عبارت کلی می‌توان گفت مواد اولیه برای تولید یونولیت سقفی عبارت است از استایرن که یک هیدروکربن مشتق شده از نفت خام است، اتیلن و بنزن؛ که همگی از مشتقات نفت خام به دست آمده اند. البته در فرآیندهای صنعتی برخی از حد واسط ها نیز وجود دارند که به عنوان ماده اولیه محسوب نمی شوند.

روش تولید یونولیت سقفی در صنعت

یونولیت سقفی

 فرایند ساخت یونولیت

در ابتدا استایرن از طریق ترکیب اتیلن و بنزن تشکیل می شود. استایرن تولید شده در این فرآیند، تحت واکنش‌های سوسپانسیون پلیمریزاسیون قرار گرفته و زنجیره های بلند پلیمری را تشکیل می دهند. زنجیره های پلیمری با استفاده از واکنشگرهای خاتمه دهنده به واکنش پلیمریزاسیون، از محلول جدا شده و طی فرآیندهایی به صورت گرانول های پلی استایرن در می آیند. به منظور ایجاد حفره هایی در داخل پانل های پلی استایرن، مواد اولیه ابتدا ذوب شده و سپس تحت فرایند اکستروژن قرار می گیرند. دانه ها پیش منبسط می شوند و در نتیجه، دانسیته آنها کاهش پیدا می کند؛ در ادامه فرآیند، گرانول های اولیه تحت حرارت و انبساط قرار گرفته و سپس به مدت ۲۴ ساعت تحت شرایط عادی خنک می شوند. همین امر موجب افزایش سختی در فوم یونولیت می گردد. مواد مذاب که در مراحل قبل توضیح داده شد می تواند به صورت قالب گیری استفاده شده و شکل های مختلفی از یونولیت پلی استایرن به دست آید.

پس از آنکه گرانول های پلی استایرن خنک ‌شدند، تحت عملیات شستشو قرار گرفته و سپس خشک می‌شوند. معمولاً این گرانولها به عنوان ترکیبات اولیه ساخت یونولیت سقفی محسوب می‌شوند؛ بنابراین باید ابعاد و اندازه های ذرات یا دانه ها با هم یکسان باشد. برای این کار، گرانول ها از نظر مِش یا سایز ذرات از داخل فیلترهایی عبور داده می شوند تا گرانول هایی که ابعاد آنها به یکدیگر شباهت بیشتری دارد برای مراحل بعدی تولید یونولیت سقفی مورد استفاده قرار گیرند.

در کارخانه تولید یونولیت سقفی چه اتفاقی می‌افتد

در ادامه مراحل آماده سازی پلی استایرن برای تولید یونولیت سقفی، پس از آنکه گرانول ها از لحاظ دانسیته، سایز و اندازه یکسان سازی شدند، تحت فرآیند انبساط قرار می‌گیرند تا چگالی مناسب تری از آنها به دست آید؛ این مرحله در صنعت تولید یونولیت سقفی با نام “مرحله پیش انبساط” معروف است و شامل حرارت دادن پلی استایرن با بخار یا هوای داغ می باشد؛ استفاده از بخار برای حرارت دهی پلی استایرن در تولید یونولیت سقفی یک روش متداول است؛ اگر قرار باد یونولیت ها در تولید ظروف یونولیتی به کار روند باید از هوای داغ در این مرحله استفاده کرد. تمام مراحل فوق در مخازنی با حجم ۵۰ تا ۵۰۰ گالن، که چیزی معادل ۱۸۹ تا ۱۸۹۲ لیتر می باشد انجام می گیرند.

یونولیت سقفی

در طول فرآیندهای پیش انبساط، ذرات پلی استایرن به یکدیگر متصل می شوند یا جوش می خورند؛ ذراتی که در این فرآیند منبسط نشده اند از قسمت بالایی مخزن تخلیه می‌شوند؛ در ادامه مرحله، ذرات پیش منبسط شده حداقل ۲۴ ساعت باید ذخیره شوند تا بتوان از آنها برای تولید یونولیت سقفی استفاده کرد. در این مدت، هوا می‌تواند به داخل یونولیت ها نفوذ کرده آنها را خنک کنند و سختی را افزایش دهند.

فرایند قالبگیری یونولیت سقفی

پس از این که مراحل فوق با دقت و اجرای تمام استانداردها انجام شد نوبت به مرحله قالب گیری یونولیت سقفی می باشد. گرانول های پلی استایرن در این مرحله باید قالب گیری شود؛ برای این کار، جریانی از بخار با فشار پایین در میان دانه ها تزریق می شود و موجب می گردد تا فواصل میان دانه ها پر شده و بهتر به همدیگر جوش بخورند؛ سپس قالب توسط یک جریان چرخشی از آب خنک می گردد تا سختی مناسبی پیدا کند و آماده شکل دهی باشد. محصولی که در این مرحله به دست می‌آید معمولاً یک قطعه بزرگ از یونولیت است؛ برای تولید یونولیت سقفی به مرحله دیگری به نام برش نیاز می باشد. در مرحله برش، یونولیت ها به ابعاد و اندازه های استاندارد توسط تیغه های مخصوص صنعتی قطعه قطعه می شوند.

 یونولیت سقفی تولید شده در این مراحل برای سنجش و آزمون های کنترل کیفیت به آزمایشگاه ارسال می گردند که استانداردهای تولید یونولیت سقفی مطابق با استانداردهای جهانی ASTM مورد ارزیابی قرار می گیرند. انواع آزمونهای مختلف نظیر تست کشش، اشتعال پذیری، آزمون دانسیته و آزمون شناورسازی مهمترین آزمون های کنترل کیفیت هستند که برای یونولیت سقفی در کارخانه ها انجام می گیرد.

 

جهت اطلاعات بیشتر از قیمت یونولیت سقفی و یا سفارش با شماره های زیر تماس بگیرید.

تلفن های تماس :

۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۱
۰۲۱۵۶۳۹۴۰۰۲
۰۲۱۵۶۳۹۱۲۵۲
۰۹۱۲۷۰۹۰۲۰۰

آدرس کارخانه : تهران، شهرک صنعتی نصیرآباد ، خیابان سرو، سرو ۱۹، قطعه ۶۴ پلاک ۲

خلاصه
تاریخ
عنوان
روش تولید یونولیت سقفی در کارخانه و معرفی فرآیندهای صنعتی
امتیاز
۵1star1star1star1star1star